galerie foto

luni, 10 octombrie 2011

DINAMICA PĂMÂNTULUI





Programul Dinamica Pământului îşi propune să stimuleze şi să satisfacă curiozitatea ştiinţifică a copiilor despre fenomenele naturale, parte din ele observabile numai prin efectele produse. In scopul dezvoltarii aptitudinilor intelectuale, a formarii unei logici de interpretare a evenimentelor si fenomenelor ce guverneaza planeta noastra, modul de lucru se bazeaza mai mult pe prezentarea unor date concrete si pe experiment. Avand in vedere ca programul se adreseaza copiilor cu varste cuprinse intre 9 si 18 ani, ciclului gimnazial si liceal, subiectele introduse in discutie sunt corelate programei scolare din cadrul orelor de geografie, cu un nivel mediu de complexitate.
Desfăşurare: toată durata anului şcolar, in sedinte lunare. Pretul unui bilet este de 14 lei.
Responsabili proiect: Dr. Dan Grigore, Drd. Oana Sebe, Dr. Rodica Tita.

Tematica program

Lectia 1: Pamantul – corp cosmic: pozitia in sistemul solar
In cadrul sedintei vor fi prezentate imagini si date despre Sistemul Solar - Soare, planete, comete si celelalte corpuri ceresti care compun sau interactioneaza cu acest sistem; va fi prezentata dinamica acestui sistem. Vor fi detaliate aspectele privind planeta Pamant (forma sa, dinamica – miscarea de rotatie, revolutie – ce inseamna ciclurile zi/noapte, lunare sau sezoniere/anotimpurile). Totodata, copiii vor afla cateva detalii despre gravitatie si magnetism si efectele acestora. In finalul lectiei se va prezenta structura majora a planetei noastre, relieful si alcatuirea scoartei terestre, copiii fixandu-si notiunile despre repartizarea majora a formelor de relief (continente, oceane, mari, lanturi muntoase).

Lectia 2: Relieful, fenomene deosebite: vulcanii si cutremurele de pamant
Lectia va cuprinde o prima parte de prezentare, in power-point (cca 20 min), a principalelor probleme abordate, astfel: structura in placi a Pamantului si tectonica acestora (tectonica globala), zone de distensie crustala, zone de subductie si zone de coliziune, tipuri genetice de relief si factorii endogeni. In ce-a de-a doua parte a lectiei, copiii vor participa la cateva demonstratii experimentale (la scara redusa) privind fenomenele de factura tectonica (riffting, subductie, coliziune, faliere, volcanism, seisme), demonstratii insotite de imagini proiectate.

Lectia 3: Atmosfera si dinamica acesteia (Factori externi de modelare ai reliefului)
In cadrul sedintei vor fi prezentate: structura si compozitia atmosferei, dinamica acesteia si fenomenele legate de acest invelis al Terrei si interactiunea sa cu scoarta; se vor detalia fenomenele cu impact asupra scoartei terestre, prezentandu-se si efectele acestora (precipitatii, schimbari termice, insolatie, gelifractie, meteorizare, desertificare); vor fi exemplificate si fenomenele extreme cu aria lor de raspandire si impactul asupra oamenilor; vor fi introduse si notiuni despre ionosfera si importanta sa, in special asupra vietii de pe planeta. Intreaga desfasurare a lectiei va avea un caracter interactiv, derularea de imagini alternand cu discutii sau mici experimete discutate (formarea piramidelor coafate, abraziunea cu un jet de aer...) sau, pe baza studiului unor mostre, rezultat al acestor fenomene.

Lectia 4: Hidrosfera si dinamica acesteia (Apa, principal factor modelator al reliefului)
Apa, “sangele planetei” si suport al vietii. Apa slefuieste, naruie, crapa, cara, depune si participa la formarea ... rocilor; ea este de fapt parte importanta a motorului geo-dinamic. La suprafata Pamantului, apa modeleaza cea mai mare parte din formele de relief, – prin eroziune, coroziune, gelifractie. Subiectele in discutie privesc apele din domeniul uscatului si limitrofe acestuia (retele de rauri, lacuri, ape subterane, mari...); va fi discutat circuitul apei in natura si rolul apei in transformarea reliefului.

Lectia 5: Biosfera si dinamica acesteia (Domeniile de viata ale Terrei)
In cadrul sedintei vor fi discutate domeniile de viata ale Terrei, relatia dintre acestea si mediu (si cel geologic); se va pune in discutie importanta substratului geologic si dezvoltarrea diverselor habitate sau, dependenta, in primul rand a vegetatiei, de componenta mineralogica a substratului. Totodata, se vor analiza cazurile de evolutie diferentiata in care rolul tectonicii globale a fost hotarator.

Lectia 6: “Roca vietii” - Solul 
In aceasta sedinta vom analiza impreuna modul de formare al solurilor, componetele sale de baza, tipurile de soluri intalnite si care sunt corelatiile cu roca de baza ori regiunile climatice ori distributia componentelor biosferice. Vom intelege importanta solurilor in dezvoltarea vietii terestre si ne vom familiariza cu termenii de humus, cambisol, liosol si altii. Prin comparatie, vom cauta raspusuri la eventuala.. „urma de viata” de pe alte planete..si..daca cumva..exista o stransa relatie cu existenta/inexistenta acestei paturi – „sol”.

Lectia 7: Dezastrele naturale si factorul antropic
Copiii vor deduce din prezentarea istoriei indelungate a unor regiuni, din modul de formare a diverselor forme de relief si prin descoperirea fenomenelor ce au condus la formarea acestora, spre exemplu, ca este riscant sa construiesti o casa in albia minora a unui rau sau acolo unde seismele sunt frecvente si mari, sau acolo unde lava sau cenusa unui vulcan acopera solul din cand in cand, sau unde versantul este instabil si aluneca periodic. In cadrul lectiei si atelierului se va incerca cat mai mult inducerea unor “instrumente” de logica de lucru, lasand libera ingeniozitatea copiilor in rezolvarea diverselor probleme puse in dezbatere.

Lectia 8: Resursele de substante minerale utile
Petrol, gaze, sare, roci utile (marmura, nisip, granit, etc), minereuri metalice (fier, aur, uraniu...), minereuri nemetalice (sulf, caolin, .), pietre pretioase..toate sunt utilizate in diverse moduri de om. In cadrul sedintei vom incerca sa analizam valoarea practica a diverselor materii prime provenite din domeniul natural – geologic – intre altele.. daca diamantul sau pietrele pretioase sunt pe cat de valoroase pe atat de utile ca si calacarul spre exemplu.

Lectia 9: Turismul si geologia-dezvoltatea durabilă
Muntii, marea, pesterile, plajele, sfinxul, cheile, varfurile, dolinele...cararile, variatiile reliefului sunt tributare structurii si dinamicii terestre; toate pot fi un beneficiu pentru turism. Pe parcursul sedintei vor fi aratate exemple de valorificare turistica a obiectivelor din domeniul geologic (pesterile, cheile, dar si siturile geologice, paleontologice ori mineralogice), de la noi din tara si, mai mult, din tarile cu mai mare traditie in acest domeniu.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu