galerie foto

luni, 10 octombrie 2011

Cartea cu povesti ... a geologului




Programul „Cartea cu povesti ...a geologului” se adreseaza scolilor primare care au in programa lectii de stiinte ale naturii si isi propune sa stimuleze si sa satisfaca curiozitatea stiintifica a copiilor despre fenomenele naturale. Copiii vor descoperi „cine” ridica muntii, cum este modelat relieful, care este forta apei, ce sunt fosilele si ce pot ele destainui din istoria Pamantului. Transpunerea in cateva pagini de povesti, imaginate impreuna in cadrul intalnirilor, pe baza prezentarilor si dezbaterilor ori a aplicatiilor pregatite de geologi, va avea ca rezultat in final „Cartea cu povestile geologului”.
Programul se desfasoara pe toata durata anului scolar in sedinte lunare, iar participarea se face prin rezervare la numarul de telefon: 021/212.89.52. Pretul unui bilet este de 14 lei.
Responsabili proiect: As C. Oana Sebe, Cs. Dan Grigore

Tematica program
1. Octombrie: Povestea Geologului
Descriere: In acesta lectie, copii sunt antrenati intr-o discutie despre termenul „Geos”, geolog, geologie. Incercam impreuna sa recunoastem „Geo” in jurul nostru, in obiectele care ne inconjoara (plasticul tastaturii - ..petrol, peretele - ..nisip, ciment, etc.., si de unde provin ele).

2. Noiembrie: Povestea Universului
Descriere: Vom viziona impreuna un filmulet si vom purta apoi discutii pe baza unor imagini cu planete, comete si asteroizi, eruptii solare etc. Vom vedea imagini chiar de pe suprafata lui Marte, generand o dezbatere aprinsa pe subiectul: „Martienii exista sau nu exista?” Vom afla cateva din secretele planetelor sau asteroizilor, dar si despre mesagerii cosmici care ajung pe Pamant (meteoritii).

            3. Decembrie: Povestea Pamantului
Descriere: Copiii vor fi antrenati intr-o discutie despre fenomenele geotectonice, despre forta ce impinge continentele si despre nasterea vulcanilor. In cadrul sedintei, copii vor intelege, spre exemplu, cum si unde se formeaza granitul, ce este o bomba vulcanica si cum ajunge lava pe suprafata Pamantului.

4. Ianuarie: Povestea muntilor si a apelor
Descriere: In cadrul sedintei vom avea o dezbatere, pe marginea imaginilor si a materialelor din atelier, privind rolul factorilor externi in modelarea reliefului; vom vedea ce rol important joaca apa in aceasta privinta; ne vom familiariza cu notiuni ca: inghetul, dezghetul, transportul si sedimentarea; vom discuta despre modul de formare al pesterilor sau cheilor, al dealurilor sau campiilor. De asemenea, vom dezbate circuitul apei in natura si ce inseamna hidrosfera. Pe baza unei aplicatii practice vom incerca sa creeam impreuna..”piramide coafate”.


5. Februarie: Povestea vietii
Descriere: Aproape tot ce stim despre lumea preistorica se datoreaza fosilelor. Vom intelege in acesta lectie importanta fosilelor si in ce mod ne ajuta ele in descifrarea trecutului Pamantului. Vom afla pe scurt povestea evolutiei si ne vom familiariza cu denumirile timpilor geologici cum ar fi Jurasic, Mezozoic sau Cuaternar. Vom intelege impreuna ca trilobitul este stramosul insectelor sau ca mamiferele au aparut pe vremea dinozaurilor. Copiii vor avea la dispozitie diverse fosile care sa-i ajute sa inteleaga ca acestea nu reprezinta numai un rest al unui fost animal sau planta ci si o „poveste” care dezvaluie o parte din secretele vietii si a mediului dintr-o anume „era geologica”.

6. Martie: Povestea mineralelor
Descriere: Rocile care formeaza scoarta Pamantului sunt in continua schimbare. Mineralele sunt partile interesante si atractive din roci. In cadrul lectiei copiii vor avea ocazia sa testeze proprietatile mineralelor, sa le compare si sa observe direct diferentele dintre ele in scopul formarii unei gandiri evaluative. Pentru o mai buna intelegere a lumii minerale se va discuta si modul de formare al acestora, fenomenele si fortele implicate in aceasta poveste. Cea mai mare parte a sedintei se va desfasura pe baza unei aplicatii, dupa „o vizita de lucru” in galeria de mineralogie din muzeu.
7. Aprilie: Povestea rocilor
Descriere: In aceasta sedinta o sa ajungem impreuna sa deosebim un granit de un calcar, un sist cristalin de o gresie, afland povestea genezei fiecareia in parte. Vom incerca experimental sa „compunem roci” fie cu ingredientele utilizate de natura (nisip, ciment, apa, etc.), fie simuland o topitura care cristalizeaza ... sub o alta forma. Vom testa anumite roci si vom descoperi utilitatile acestora printr-o plimbarea prin Muzeul National de Geologie.

8. Mai: Povestea cutremurului
            Descriere: In cadrul lectiei copiii vor viziona imagini despre efectele produse de diverse cutremure si vor participa la mici experimente care sa le sugereze cauzele acestui fenomen. Totodata, vor afla ce au de facut in cazul unui cutremur, inaintea lui sau dupa ce acesta s-a produs. Vor mai afla care sunt regiunile de pe glob unde se produc cutremure, de cate feluri sunt etc..     
      
        9. Iunie: Povestea .. Muzeului de Geologie
Descriere: Copiii vor vizita Muzeul National de Geologie, ocazie cu care isi vor aminti povestea evolutiei vietii si cea a rocilor sau a mineralelor. Pe parcursul plimbarii prin muzeu, copiii vor avea de completat un test grila.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu